zondag 25 maart 2012

Overgewicht in Nederland

Volgens de BMI calculator kan men spreken van overgewicht als je een BMI van 25 of hoger ligt. Om een voorbeeld te geven, mijn BMI ligt rond de 35.


Je zou dus kunnen zeggen dat het onderwerp waar ik vandaag over schrijf me dicht bij het hart ligt. En dat is ook zo.


De evolutie van Obesitas


















In Nederland heeft 50% van de mensen last van overgewicht en daarmee is dit het grootste gezondheidsprobleem op dit moment. Das best zware stof om over na te denken eigenlijk. Volgens de statistieken hebben meer mannen dan vrouwen last van overgewicht. Daar staat tegenover dat vrouwen met overgewicht vaker een BMI boven de 30 hebben.


De belangrijkste oorzaak van overgewicht zijn slechte eetgewoonten en te weinig bewegen. Dit was ook bij mij het geval. Mijn arts heeft me toen meer beweging en beter eten voorgeschreven. Ook moest ik ervoor zorgen dat ik niet meer dan 750 gram per week af zou vallen. Val je meer af per week dan kan dat ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Dit komt dan door het zogehete Jojo effect.


De conclussie van het hele verhaal is dus:


  • Gezond eten
  • Veel bewegen
  • Regelmatig en gelijkmatig afvallen
  • Ga het jojo effect tegen

Nou is mijn vraag aan jullie, is er in jullie familie iemand met overgewicht? En wat voor impact heeft dat op jouw leven?



1 opmerking:

  1. Ik heb gelukkig geen overgewicht. Het lijkt me echt heel erg lastig om af te vallen. Respect voor iedereen die daar nu mee bezig is!

    BeantwoordenVerwijderen